Asnæsværkets Havn – Fliskaj og Askekaj

Havnen ved Asnæsværket, er opdelt i to selvstændige havne:

Asnæs Olieterminal – IMO Port Facility Number DKASV-0001 – Oliekaj og Oliepier, samt
Asnæsværkets Havn – IMO Port Facility Number DKASV-0002 – Fliskaj og Askekaj.
Asnæsværkets Havn er ejet af Ørsted A/S

Vi har fotos fra følgende anløb (fotos fra det seneste anløb kommer først):
Torsdag den 26. januar 2023 – REEPERBAHN sikrer varmen i kalundborgensernes stuer!
Torsdag den 15. september 2022 – Der sejles flis ind til danske havne som aldrig før.
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Torsdag den 26. januar 2023 – REEPERBAHN sikrer varmen i kalundborgensernes stuer!

Nogle af vores følgere har formentlig set, at Asnæsværkets gamle nord-syd vendte kulkaj, ofte anløbes af tre grønne tørlastskibe ejet af det tyske rederi Claus Rodenberg Waldkontor GmbH?

Disse tre skibe, opkaldt efter kendte Hamburg- lokaliteter (nogle ville utvivlsomt sige ”anløbne” Hamburg-lokaliteter), har navnene REEPERBAHN, GROSSE FREIHEIT og MILLERNTOR. Tidligere havde man også et fjerde skib ST. PAULI.

Skibene bringer træflis til Asnæsværket, til glæde for fjernvarmebrugerne i Kalundborg. Fra at det for 40 år siden var en biproduktion (eller for nu at blive i Hamburg-terminologien, en nebengeschäft), – er levering af fjernvarme til kalundborgensernes stuer nu blevet værkets hovedfunktion.

For at kunne gøre det skal der bruges træflis – megen træflis. En af de operatører der er med til at sikre dette er Claus Rodenberg Waldkontor GmbH, der har til huse i Kastorf, der ligger sydvest for Lübeck. Som navnet og rederiets logo indikerer, er selskabet, udover skibsfart, stærkt involveret i skovbrug.

I dag var det skiftedag ved Asnæsværkets gamle kulkaj. Indenfor en halv time kunne se både en afgang og et anløb af skibe tilhørende Claus Rodenberg Waldkontor GmbH.

Klokken 14.30 i eftermiddag afgik REEPERBAHN fra Kalundborg mod Sarpsborg i Norge. Skibet var ankommet til Kalundborg i går onsdag den 25. januar med træflis fra Ventspils i Letland.

En halv time senere, i dag klokken 15.00, ankom et andet af rederiets skibe, GROSSE FREIHEIT, fra Lübeck – ligeledes lastet med træflis. Træflisen blev i går onsdag lastet ved Claus Rodenberg Waldkontors egen terminal ved Konstinkai i Lübeck.

REEPERBAHN (IMO 8607725), der sejler under Antigua & Barbuda flag (hjemsted St. Johns), blev bygget ved det kendte Sietas værft i Hamburg i Vesttyskland i 1986. Skibet har ét stort lastrum med plads til 6.150 kubikmeter træflis. Lugen over lastrummet har målene 55,3 * 13,0 meter.

Skibets øvrige hoveddata er:
Kaldesignal: V2GW3
BRT: 3.300
NRT: 1.852
DVT: 4.644
Længde: 92,4 meter
Bredde: 15,5 meter
Dybgang: 6,7 meter
Højde fra mastetop til vandoverfladen fuldt lastet: 31,6 meter
Topfart: 11 knob
Hovedmaskine: Mak på 1.815 kW
Bovthruster: 184 kW

GROSSE FREIHEIT (IMO 9507142), der sejler under portugisisk flag (hjemsted Maderia), blev bygget ved Bodewes Shipyard i Hoogezand i 2012. Skibet har to lastrum med plads til i alt 8.364 kubikmeter træflis. Lugen over hver af de to lastrum, er opdelt i 12 sektioner på tilsammen 37,5 * 12,7 meter, for hver af de to rum.

Skibets øvrige hoveddata er:
Kaldesignal: CQEA5
BRT: 4.102
NRT: 1.851
DVT: 5.465
Længde: 106,9 meter
Bredde: 15,2 meter
Dybgang: 5,3 meter
Højde fra mastetop til vandoverfladen fuldt lastet: 22,1 meter
Topfart: 12 knob
Hovedmaskine: Mak 6M25 på 2.010 kW
Bovthruster: 300 kW

Begge skibe er klasset ved DNV, er forsikret ved SKULD og har isklasse 1B.

Kilder: Claus Rodenberg Waldkontor GmbH.

Fotos: Michael Jamni Nielsen

Herover: REEPERBAHN afgår tom fra Kalundborg mod Sarpsborg i Norge.
Herover: REEPERBAHN afgår tom fra Kalundborg mod Sarpsborg i Norge.
Herover: REEPERBAHN afgår tom fra Kalundborg mod Sarpsborg i Norge.
Herover: GROSSE FREITHEIT på Kalundborg fjord lastet med træflis fra Lübeck.
Herover: GROSSE FREITHEIT på Kalundborg fjord lastet med træflis fra Lübeck.
Herover: GROSSE FREITHEIT anløber Asnæsværkets Havn lastet med træflis fra Lübeck.
Herover: Træflis ved Asnæsværket.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Torsdag den 15. september 2022 – Der sejles flis ind til danske havne som aldrig før.

Der sejles flis ind som aldrig før i flere danske havne – her Kalundborg anløb samt billede af lossearrangementet Stigsnæs

Dem vi i Kalundborg har en del af, er typen boxhold coastere, der laster ca. 6000 tons, længde 114m x 14,50 m bredde – denne her hedder Longvik

Boxhold: vil sige man har et så tæt på kasselignende lastrum.

Vi håber det er nok til at holde varme til vinter 🙂

Fotos: Ivar Svane

Herover: LONGVIK anløber Asnæsværkets Havn med træflis.
Herover: Lossearrangementet til træflis ved Stigsnæs.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————————