Havnen ved Asnæsværket, er opdelt i to selvstændige havne:
Asnæs Olieterminal – IMO Port Facility Number DKASV-0001 – Oliekaj og Oliepier, samt
Asnæsværkets Havn – IMO Port Facility Number DKASV-0002 – Fliskaj og Askekaj.
Asnæsværkets Havn er ejet af Ørsted A/S
Vi har fotos fra følgende anløb (fotos fra det seneste anløb kommer først):
Torsdag den 26. januar 2023 – REEPERBAHN sikrer varmen i kalundborgensernes stuer!
Torsdag den 15. september 2022 – Der sejles flis ind til danske havne som aldrig før.
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Torsdag den 26. januar 2023 – REEPERBAHN sikrer varmen i kalundborgensernes stuer!
Nogle af vores følgere har formentlig set, at Asnæsværkets gamle nord-syd vendte kulkaj, ofte anløbes af tre grønne tørlastskibe ejet af det tyske rederi Claus Rodenberg Waldkontor GmbH?
Disse tre skibe, opkaldt efter kendte Hamburg- lokaliteter (nogle ville utvivlsomt sige ”anløbne” Hamburg-lokaliteter), har navnene REEPERBAHN, GROSSE FREIHEIT og MILLERNTOR. Tidligere havde man også et fjerde skib ST. PAULI.
Skibene bringer træflis til Asnæsværket, til glæde for fjernvarmebrugerne i Kalundborg. Fra at det for 40 år siden var en biproduktion (eller for nu at blive i Hamburg-terminologien, en nebengeschäft), – er levering af fjernvarme til kalundborgensernes stuer nu blevet værkets hovedfunktion.
For at kunne gøre det skal der bruges træflis – megen træflis. En af de operatører der er med til at sikre dette er Claus Rodenberg Waldkontor GmbH, der har til huse i Kastorf, der ligger sydvest for Lübeck. Som navnet og rederiets logo indikerer, er selskabet, udover skibsfart, stærkt involveret i skovbrug.
I dag var det skiftedag ved Asnæsværkets gamle kulkaj. Indenfor en halv time kunne se både en afgang og et anløb af skibe tilhørende Claus Rodenberg Waldkontor GmbH.
Klokken 14.30 i eftermiddag afgik REEPERBAHN fra Kalundborg mod Sarpsborg i Norge. Skibet var ankommet til Kalundborg i går onsdag den 25. januar med træflis fra Ventspils i Letland.
En halv time senere, i dag klokken 15.00, ankom et andet af rederiets skibe, GROSSE FREIHEIT, fra Lübeck – ligeledes lastet med træflis. Træflisen blev i går onsdag lastet ved Claus Rodenberg Waldkontors egen terminal ved Konstinkai i Lübeck.
REEPERBAHN (IMO 8607725), der sejler under Antigua & Barbuda flag (hjemsted St. Johns), blev bygget ved det kendte Sietas værft i Hamburg i Vesttyskland i 1986. Skibet har ét stort lastrum med plads til 6.150 kubikmeter træflis. Lugen over lastrummet har målene 55,3 * 13,0 meter.
Skibets øvrige hoveddata er:
Kaldesignal: V2GW3
BRT: 3.300
NRT: 1.852
DVT: 4.644
Længde: 92,4 meter
Bredde: 15,5 meter
Dybgang: 6,7 meter
Højde fra mastetop til vandoverfladen fuldt lastet: 31,6 meter
Topfart: 11 knob
Hovedmaskine: Mak på 1.815 kW
Bovthruster: 184 kW
GROSSE FREIHEIT (IMO 9507142), der sejler under portugisisk flag (hjemsted Maderia), blev bygget ved Bodewes Shipyard i Hoogezand i 2012. Skibet har to lastrum med plads til i alt 8.364 kubikmeter træflis. Lugen over hver af de to lastrum, er opdelt i 12 sektioner på tilsammen 37,5 * 12,7 meter, for hver af de to rum.
Skibets øvrige hoveddata er:
Kaldesignal: CQEA5
BRT: 4.102
NRT: 1.851
DVT: 5.465
Længde: 106,9 meter
Bredde: 15,2 meter
Dybgang: 5,3 meter
Højde fra mastetop til vandoverfladen fuldt lastet: 22,1 meter
Topfart: 12 knob
Hovedmaskine: Mak 6M25 på 2.010 kW
Bovthruster: 300 kW
Begge skibe er klasset ved DNV, er forsikret ved SKULD og har isklasse 1B.
Kilder: Claus Rodenberg Waldkontor GmbH.
Fotos: Michael Jamni Nielsen
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Torsdag den 15. september 2022 – Der sejles flis ind til danske havne som aldrig før.
Der sejles flis ind som aldrig før i flere danske havne – her Kalundborg anløb samt billede af lossearrangementet Stigsnæs
Dem vi i Kalundborg har en del af, er typen boxhold coastere, der laster ca. 6000 tons, længde 114m x 14,50 m bredde – denne her hedder Longvik
Boxhold: vil sige man har et så tæt på kasselignende lastrum.
Vi håber det er nok til at holde varme til vinter
Fotos: Ivar Svane
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————