Herunder finder man fotos fra nogle af de besøg af orlogsskibe der har været i Kalundborg, mens Kalundborg Søfartsmuseum har eksisteret (Fotos fra de seneste anløb kommer først).
Vi har fotos fra følgende anløb:
13. april 2023 – On station, and execute – USS PORTER
4. februar 2023 – tre af Marinehjemmeværnets fartøjer ved kaj 1 i Kalundborg.
29. august 2022 – tre NATO- orlogsskibe, fra Standing NATO Maritime Group 1, angår fra Kalundborg.
28. august 2022 – To af Søværnets skibe af Holm-klassen på besøg i Kalundborg vesthavn.
26. august 2022 – Tre NATO- orlogsskibe, fra Standing NATO Maritime Group 1, anløber Kalundborg.
31. juli 2022 – On station, and execute – GUNSTON HALL.
19. juli 2022 – The Yanks are coming, the Yanks are coming! – GUNSTON HALL.
—————————————————————————————————————–
13. april 2023 – On station, and execute – USS PORTER afsejler fra Kalundborg.
Det amerikanske orlogsskib USS PORTER, afsejlede onsdag eftermiddag fra Kalundborg Ny Vesthavn (kaj 18), hvor det har ligget på en såkaldt mid-deployment voyage repair (MDVR).
Skibet ankom 2. april fra Tallinn i Estland. En MDVR giver mulighed for at udføre korrigerende og forebyggende vedligeholdelsesarbejder, som ikke kan udføres mens skibet er på havet. MDVR-perioden benyttes til at fuldføre reparationer og vedligeholdelse for at sikre, at skibet forbliver operativt og mekanisk klar i resten af dets tid under udsendelsen.
I forbindelse med USS PORTERs anløb af Kalundborg den 2. april, udtalt skibets kaptajn Commander Joe Hamilton
”Vi er taknemmelige for chancen for at se Danmark og for at styrke vores forhold til en vigtig NATO- allieret. Vores ophold i Kalundborg er en chance for os til at udføre vitale vedligeholdelses-arbejder og reparationer på skibet samt en fantastisk mulighed for besætningen til at møde Kalundborgenserne”.
Når han omtaler muligheden for at møde Kalundborgenserne, er det ikke en tom gestus fra hans side. Som mange af vores Facebook- følgere sikkert erindrer, havde Kalundborg sidste sommer besøg af et andet amerikansk orlogsskib, GUNSTON HALL, der er et såkaldt doklandingsskib af WHIDBEY ISLAND- Klassen.
Da GUNSTON HALL forlod Kalundborg sidste sommer fortsatte det videre ind i Østersøen til Tallinn. Under opholdet i Østersøen blev GUNSTON HALL bla. ledsaget af PORTER. Den gæstfrihed GUNSTON HALL modtog i Kalundborg sidste sommer, blev hurtigt kendt på PORTER. Da lejligheden så senere bød sig, valgte man på PORTER Kalundborg til sit MDVR- ophold i Danmark.
Siden skibet forlod Norfolk i Virginia i USA den 15. februar i år, har det haft et endags ophold i Funchal i Portugal, et tredages ophold Rostock i Tyskland og et tredages ophold Tallinn i Estland. De 11 dage i havn i Kalundborg er det længste havneophold skibet har haft siden det forlod USA.
PORTER s tilstedeværelse i Østersøen er jf. en pressemeddelelse fra USS Navy:
”En demonstration af den amerikanske flådes fortsatte engagement i det kollektive forsvar af Europa og medvirke til at forstærke det stærke bånd mellem USA og Danmark.
Mid-deployment voyage repair (MDVR) gør det muligt for amerikanske orlogsskibe at udføre nødvendige og forebyggende reparationer for at fortsætte deres missioner i regionen og samtidig styrke forholdet til værtsnationerne”.
USS PORTER er en destroyer af ARLEIGH BURKE- klassen. Klassen kommer til at bestå af 90 skibe, hvoraf 70 allerede er bygget. ARLEIGH BURKE- klassen anses for at være de mest slagkraftige destroyere der nogensinde er bygget. Klassen er bla. udstyret med Tomahawk- krydsermissiler.
PORTER der er nr. 28 i klassen, blev taget i brug i marts 1999. PORTER havde indtil september 2022 fast base i Rota i Spanien. I dag har det base i Norfolk i Virginia.
Ved afsejlingen fra kaj 18 blev PORTER assisteret af en lods fra DanPilot samt Svitzers bugserbåde SVITZER TRYM og SVITZER THOR. Lodsen blev før afsejlingen sejlet til Ny Vesthavn (kaj 18) af lodsbåden DANPILOT DELTA. Når skibet oprindelig blev placeret ved kaj 18 ved ankomsten den 2. april, skyldes det at destroyerne af ARLEIGH BURKE- klassen er udstyret med en meget avanceret sonar (AN/SQQ-89 (V) 15), som giver dem en dybgang på 10-11 meter i stævnen.
SVITZER TRYM og SVITZER THOR returnerede til Kalundborg havn, kort efter at USS PORTER var kommet ud i sejlrende udfor Ny Vesthavn for udgående. Lodsen blev afsat da USS PORTER var kommet et godt stykke ud på Kalundborg fjord. Der blev han afhentet af DANPILOT DELTA og sejlet tilbage til Kalundborg.
Fotos: Michael Jamni Nielsen
—————————————————————————————————————–
4. februar 2023 – tre af Marinehjemmeværnets fartøjer ved kaj 1 i Kalundborg
Kalundborg vesthavn havde lørdag den 4.februar besøg ved kaj 1, af tre Marinehjemmeværnsfartøjer MHV 905 ASKØ, MHV 908 BRIGADEN og MHV 909 SPEDITØREN. De tre skibe indgik i en stor fællesøvelse på Kalundborg fjord lørdag, mellem Marinehjemmeværnsflotillerne 124 Aarhus, 134 Fredericia og 251 Kalundborg.
Flotille 251 Kalundborgs eget fartøj, MHV 912 HOLGER DANSKE, deltog ikke i øvelsen. MHV 912 var på togt i det sydfynske og befandt sig i Fåborg. I stedet havde Kalundborg- flotillen lånt MHV 905 ASKØ hos flotille 361 Isefjord. Da ASKØ er søsterskib til HOLGER DANSKE, var det en velkendt skibstype man havde lånt.
De 12 fartøjer af MHV 900 klassen (MHV 901- MHV 912) blev leveret fra Søby Værft i perioden 2003- 2011, hvoraf MHV 912 HOLGER DANSKE er det nyeste.
Skibenes hoveddata er:
Deplacement: 87 tons
Længde: 27,20 meter
Bredde: 5,60 meter
Dybgang: 2,50 meter
Hovedmotor: 2 Scandia diesel på hver 500 hk
Lysmaskine: 2 Scandia generatorer på hver 110 hk
Fart: 13 knob
Besætning: 12 m/k ere
MHV 912 HOLGER DANSKE er det fjerde Marinehjemmeværnsfartøj som flotillen i Kalundborg har disponeret over. Forgængerne var hhv. MHV 53 og MHV 66 DUBHE som var trækuttere, samt MHV 806 DUBHE af MHV 800- klassen.
—————————————————————————————————————–
29. august 2022 – tre NATO- orlogsskibe, fra Standing NATO Maritime Group 1, angår fra Kalundborg.
Bravo Zulu til DanPilot og Svitzer for veludført arbejde.
Kalundborg havn har i weekenden haft besøg af tre NATO- orlogsskibe, fra Standing NATO Maritime Group 1, der udgør den ene af NATOs to stående maritime udrykningsstyrker.
I dag mandag var det blev tid til, at de tre skibe skulle afsejle igen.
Første skib der afgik fra Kalundborg, var den norske fregat ROALD AMUNDSEN. Lods Jørgen Løvendorf fra DanPilot og Svitzers to bugserbåde FRIGGA og SVITZER MARS assisterede i den forbindelse. De to bugserbåde havde fast i fregatten hhv. for og agter indtil den var fri af Gisseløre, hvorefter de returnerede til havnen. Jørgen Løvendorf blev taget op af lodsbåden DANPILOT DELTA kort tid efter og sejlet tilbage til havnen, hvor den næste opgave ventede.
To besætningsmedlemmer fra ROALD AMUNDSEN der tilsyneladende blevet agterudsejlet, blev hentet af en af fregattens MOB- både, da fregatten var nået ud på fjorden. (MOB = Mand-over-bord).
Næste opgave der ventede Jørgen Løvendorf og de to bugserbåde, var gruppens flagskib, hollandske KAREL DOORMAN ved kaj 13. KAREL DOORMANN er af samme type som amerikanske GUNSTON HALL, der gæstede Kalundborg i juli måned. De to bugserbåde havde fast i KAREL DOORMAN for og agter indtil den var fri af Gisseløre, hvorefter de rutinemæssigt returnerede til havnen. Jørgen Løvendorf blev ligeledes rutinemæssigt taget op af lodsbåden DANPILOT DELTA kort tid efter.
Alt forgik også helt rutinemæssigt da gruppens sidste skib, den portugisiske fregat CORTE-REAL af gik fra kaj 6. SVITZER MARS havde fast agter og FRIGGA for, til fregatten fra fri af Gisseløre.
Alt forløb helt problemfrit i forbindelse med afsejlingen og assistancen fra DanPilot og Svitzer. Derfor skal begge have et BZ. BZ (BRAVO ZULU) er NATO-sprog for Well Done.
Som den opmærksomme læser vil bemærke, kan man på brovingen på CORTE-REAL se et mærke hvor der står ”BZ30” (Bravo Zulu 30). Dette refererer dog trods alt ikke til DanPilots og Svitzers indsats, men derimod til skibets alder og egen indsats gennem de seneste 30 år.
Herover: Lods Jørgen Løvendorf samles op af lodsbåden DANPILOT DELTA på Kalundborg fjord, mens de to skibe sejler side om side. Fotos: Ivar Svane.
——————————————————————————————————————-
28. august 2022 – To af Søværnets skibe af Holm-klassen på besøg i Kalundborg vesthavn.
Udover de tre store flådefartøjer fra Standing NATO Maritime Group 1, havde Kalundborg den 28. august besøg af et par mindre enheder fra det danske søværn.
Det var A543 ERTHOLM og A544 ALHOLM der fungerer som skole-/uddannelsesfartøjer for kadetter i Søværnet. Besætningen på de to fartøjer består af fem faste besætningsmedlemmer og fire kadetter der skifter løbende. Ombord på ERTHOLM og ALHOLM lærer kadetterne alt, fra basalt sømandskab med ”gammeldags” søkort af papir og optisk navigering, til de nyeste moderne navigationssystemer. De lærer også om at gå brovagt og om ledelse i praksis på Søværnets skibe. Kadetterne kommer normalt ud på skolefartøjerne fire gange i forbindelse med deres uddannelse.
ERTHOLM og ALHOLM er af Søværnets såkaldte HOLM- klasse, som består af seks enheder. Alle seks er af en fleksibel konstruktion der gør det muligt at anvende dem til en lang række opgaver, som det tidligere krævede mange forskellige og mere specialiserede fartøjstyper at løse i Søværnet. Som et yderligere bidrag til fartøjets fleksibilitet, er det udrustet med en containerposition, som giver mulighed for at medtage visse typer af søværnets FLEX-containere, f.eks. miljøcontainer, kran- og stores container eller lignende.
Fartøjerne er parvis opdelt således at de første to udfører søopmåling, de næste to anvendes som skolefartøjer og de sidste to som minerydningsfartøjer. Alle seks skibe er bygget ved Danish Yacht i Skagen i perioden 2005-2008. De er 29 meter lange og har et deplacement på 98 tons.
Fartøjerne kan sejles med en besætning på bare tre mand, men kan underbringe op til 10 personer.
I rollen som søopmålingsfartøjer består besætningen normalt af seks personer, mens minerydningsfartøjerne normalt har en besætning på otte.
De to første skibe i HOLM-klassen, A541 BIRKHOLM og A542 FYRHOLM, har også ofte været på besøg i Kalundborg denne sommer. Da BIRKHOLM og FYRHOLM anvendes som søopmålingsskibe, er de malet med orangerød skrogfarve og cremefarvet overbygning. Formålet er at vise at de – i modsætning til ERTHOLM og ALHOLM – primært udfører civile opgaver.
——————————————————————————————————————-
26. august 2022 – Tre NATO- orlogsskibe, fra Standing NATO Maritime Group 1, anløber Kalundborg.
Kalundborg havn har denne weekend fået besøg af tre orlogsskibe fra hhv. Holland, Portugal og Norge. De tre skibe er en del af Standing NATO Maritime Group 1, der udgør den ene af NATOs to stående maritime udrykningsstyrker.
Et fjerde skib i gruppen, det norske forsynings- og tankskib KNM MAUD, skulle have deltaget i besøget i Kalundborg.
Skibet måtte dog tidligere på ugen søge på værft i Bergen for at få udført noget vedligeholdelses-/reparationsarbejde ombord.
Det første orlogsskib der anløb Kalundborg i morges, var et såkaldt multi-function support ship for amphibios operations. Skibet, HNLMS KAREL DOORMAN, er af samme type som amerikanske GUNSTON HALL, der besøgte Kalundborg i juli måned. Formelt sejler skibet under hollandsk flag, men benyttes af både den hollandske og den tyske flåde. KAREL DOORMAN er med sine 205 meters længde, det største skib i den tyske/ hollandske flåde.
I KNM MAUDs fravær er HNLMS KAREL DOORMAN også i stand til at fungere i rollen som forsyningsskib. Tidligere på ugen modtog eksempelvis den danske fregat NIELS JUEL brændstof fra KAREL DOORMAN.
Det næste skib der anløb Kalundborg, var den 116 meter lange portugisiske fregat NRP CORTE-REAL af VASCO DA GAMA- klassen. Fregatten er bygget i Tyskland i 1989.
Tredje og sidste orlogsskib der anløb Kalundborg i dag, var den norske fregat KNM ROALD AMUNDSEN. Den 134 meter lange fregat er af FRIDTJOF NANSEN- klassen og blev leveret til den norske flåde i maj 2007.
Ved anløbet blev de tre orlogsskibe assisteret af bugserbådene SVITZER MARS og SVITZER HERMOD, lodsbåden DANPILOT DELTA med bådfører Gregers ved ”rattet” samt lodserne Ivar og Keld fra DanPilot.
Fotos: Ivar Svane og Michael Jamni Nielsen
—————————————————————————————————————–
31. juli 2022. – On station, and execute – GUNSTON HALL.
Det amerikanske orlogsskib USS GUNSTON HALL, afsejlede søndag eftermiddag fra Kalundborg sydhavn, hvor det har ligget på en såkaldt mid-deployment voyage repair (MDVR), siden 19. juli.
Ved afsejlingen blev skibet assisteret af en lods fra DanPilot samt Svitzers bugserbåde SVITZER MARS og SVITZER MALTBY. Lodsen blev før afsejlingen sejlet til sydhavnen af lodsbåden DANPILOT DELTA.
SVITZER MARS og SVITZER MALTBY returnerede til Kalundborg havn, kort efter at GUNSTON HALL havde passeret Ny Vesthavn for udgående. Lodsen blev afsat da GUNSTON HALL var kommet et godt stykke ud på Kalundborg fjord. Der blev han afhentet af DANPILOT DELTA og sejlet tilbage til Kalundborg.
Vi kommer formentlig ikke til at se GUNSTON HALL igen i Kalundborg. Skibet der blev bygget 1986-1989 er efterhånden en “aldrende dame”. Mens GUNSTON HALL lå på MDVR i Kalundborg, meddelte USS Navy den 22. juli, at søsterskibet WHIDBEY ISLAND tages ud af drift.
Semper Fi.
Fotos: Michael Jamni Nielsen
—————————————————————————————————————–
19. juli 2022 – The Yanks are coming, the Yanks are coming! – GUNSTON HALL
Ved 8- tiden i formiddag gik det amerikanske orlogsskib GUNSTON HALL til kaj i Kalundborg sydhavn, under kommando af kommandør Beth Nelson.
Ved ankomsten til Kalundborg, blev GUNSTON HALL assisteret af Svitzers bugserbåde FRIGGA og SVITZER MARS samt DanPilots DANPILOT DELTA, der påsatte lodsen udfor Kalundborg fjord.
Ud over skibets egen besætning medbringer det marinesoldater fra det amerikanske Marine Corps 22. Marine Expeditionary Unit (MEU).
GUNSTON HALLs anløb indgår i en del af en såkaldt mid-deployment voyage repair (MDVR). En MDVR giver mulighed for at udføre korrigerende og forebyggende vedligeholdelsesarbejder, som ikke kan udføres mens skibet er på havet. MDVR-perioden benyttes til at fuldføre reparationer og vedligeholdelse for at sikre, at skibet forbliver operativt og mekanisk klar i resten af dets tid under udsendelsen.
GUNSTON HALL kommer fra København, hvor skibet startede sin MDVR den 8. juli. I forbindelse med anløbet af København udtalte skibschefen, kommandør Beth Nelson:
“Vi er glade for at have fået det privilegium at besøge Danmark og opleve den lokale kultur og køkken, mens vi foretager nødvendige reparationer og vedligeholdelse af skibet,”.
Hun fortsætter:
“Derudover ser vores marinesoldater frem til tid på land, der udfører nødvendig træning for at opretholde deres færdigheder.”
At udføre MDVR netop i Danmark, har ifølge skibets presseafdeling, – naturligvis udover det rent vedligeholdelsesmæssige, – til formål at styrke forbindelserne til en vigtig NATO- allieret.
Forud for den planlagte MDVR i Danmark har skibet været på tre og en halv måneds udstationering i US Naval Forces Europe (NAVEUR) operationsområde. Skibet har i NAVEUR regi bla. deltaget i øvelserne Northern Viking 22, Neptune Shield, Hedgehog, BALTOPS 22 samt flere mindre øvelser med allierede og partnere. Herunder øvelser i den nordlige del af Østersøen med den svenske og finske flåde.
Derudover har skibet været på officielt venskabsbesøg i Helsinki i Finland.
GUNSTON HALL er et såkaldt doklandingsskib af WHIDBEY ISLAND. Klassen. Et doklandingsskib er et skib der medbringer mindre landgangsbåde i en dok inde i skibet. Når disse både skal i brug, øger moderskibet sin dybgang, således at den indvendige dok oversvømmes, så de mindre landgangsbåde selv kan sejle ud gennem en port i skibssiden. I GUNSTON HALLs tilfælde sker det gennem en port i agterstavnen.
—————————————————————————————————————–