Havnen ved Asnæsværket, er opdelt i to selvstændige havne:
Asnæs Olieterminal – IMO Port Facility Number DKASV-0001 – Oliekaj og Oliepier.
Asnæsværkets Havn – IMO Port Facility Number DKASV-0002 – Flis- og Askekaj.
Asnæs Olieterminal er ejet af Inter Terminal AOT Aps.
Asnæsværkets Havn er ejet af Ørsted A/S
Som navnet indikerer benyttes Asnæs Olieterminal af tankskibe.
Inter Terminals AOT foretager oplagring, blanding (til nye ”grades”) samt omladning, af brændselsolier og den type jet fuel der kaldes VGO (Vacuum Gas Oil) m.v. Inter Terminals har ved Asnæs opbevaringskapacitet til 507.000 m3, fordelt på 11 tanke. De tre største tanke er på 90.000 m3, mens de to mindste er på 3.800 m3. Anlægget kan modtage tankskibe på op til 290 meters længde og med en maksimal dybgang på 14,2 meter. Man gør brug af de gamle kajer ved Asnæsværket, ”skråkajen” og den tidligere øst-vest vendte kulkaj.
Vi har fotos fra følgende anløb (fotos fra det seneste anløb kommer først):
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
27.-28. januar 2023 – Tankskibsanløb (BALTIC SUN II) ved Inter Terminals AOT Kalundborg
En stribe fotos taget i forbindelse med et tankskibsanløb ved Inter Terminals AOT Kalundborg.
Inter Terminals AOT er beliggende ved Asnæsværket. AOT er en forkortelse for Asnaes Oil Terminal.
Inter Terminals AOT foretager oplagring, blanding (til nye ”grades”) samt omladning, af brændselsolier og den type jet fuel der kaldes VGO (Vacuum Gas Oil) m.v. Inter Terminals har ved Asnæs opbevaringskapacitet til 507.000 m3, fordelt på 11 tanke. De tre største tanke er på 90.000 m3, mens de to mindste er på 3.800 m3. Anlægget kan modtage tankskibe på op til 290 meters længde og med en maksimal dybgang på 14,2 meter. Man gør brug af de gamle kajer ved Asnæsværket, ”skråkajen” og den tidligere øst-vest vendte kulkaj.
Normalt losser tankskibene ved skråkajen og laster ved den tidligere kulkaj. Et eksempel på dette var den 182,5 meter lange maltesisk indregistrerede produkttanker BALTIC SUN II (IMO 9889059), der ankom til Inter Terminals AOTs anlæg ved 22.30-tiden fredag aften den 27. januar. Skibet ankom i ballast fra Immingham i Storbritannien. Modsat normalen lastede BALTIC SUN II ved skråkajen. Skibet afgik lørdag aften ved 22- tiden mod Hamburg, hvortil det ankom mandag den 30. januar ved 17- tiden.
Ved ankomsten fredag aften den 27. januar, blev skibet assisteret af en lods Ivar Svane, DanPilot, samt bugserbådene SVITZER EDDA og FENJA. Mens FENJA er en regelmæssig gæst, var det så vidt vides første gang SVITZER EDDA var på opgave i Kalundborg. Ved afgangen fra Asnæs lørdag aften blev skibet igen assisteret af lods Ivar Svane samt bugserbådene SVITZER MARS og SVITZER HERMOD.
BALTIC SUN II blev leveret januar 2005 fra Hyundai Mipo Dockyard (byggenummer 206) i Ulsan i Sydkorea.
Skibets øvrige hoveddata er:
Hjemsted: Valletta
Kaldesignal: 9HAP8
BRT: 23.235
NRT: 10.070
DVT: 37.305
Længde: 182,5 meter
Bredde: 27,4 meter
Dybgang: 7,5 meter
Topfart: 15,2 knob
Hovedmaskine: En MAN-B&W 6S50MC-C på 9.480 kW
Lastkapacitet: 41.078 m3
Fotos: Ivar Svane (nattefotos) og Michael Jamni Nielsen (dagfotos)
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————